We zijn alweer over de helft van het jaar en zitten volop in de vakantieperiode. Of je dit jaar al weg bent geweest, nog weg gaat of tijdens je vakantie in Nederland blijft, bijna iedereen heeft wel op z’n minst een paar dagen vrij. Tijd om even tot rust te komen en te genieten van de zon, de natuur, uitstapjes of van het samenzijn met vrienden en familie. Het is niet alleen een wens van de meesten om langer van hun vakantiegevoel te kunnen genieten, het is zelfs heel erg raadzaam en gezond om dat te doen.

Het nut van vakantie en fijne gevoelens ervaren

Als je je goed voelt, (zoals op vakantie), als je kunt opgaan in het fijne van een ervaring en jezelf helemaal in het hier-en-nu kunt plaatsen, kunnen je lichaam en geest zich ontspannen en opladen. Zelfs als je een fysieke activiteit onderneemt kun je zowel tot rust komen als je opladen.

En als je op die manier geniet en actief bent of ontspant worden er in je lichaam processen in gang gezet die een goede uitwerking op zowel je lichaam als geest hebben. O.a. verlaagt het gehalte aan stresshormonen, worden je bloeddruk en hartslag lager en krijgt je immuunsysteem een boost.

Daarnaast bevorderen ontspanning en je goed voelen het zelf-genezend vermogen van je lichaam.

Hoe zit dat met in het hier-en-nu zijn?

Hoe vollediger je met je volle aandacht, met al je zintuigen zo volledig mogelijk open, in de fijne ervaring van een moment kunt zijn, hoe intenser je alles ervaart en hoe minder in je hoofd en meer in je lichaam en in het hier-en-nu je bent. Je komt dan in een soort toestand van tijdloosheid terecht waarbij je dus ook even vrij bent van de druk die het tijdsbewustzijn soms met zich mee kan brengen.

Het maakt daarbij niet zoveel uit of je op het moment van genieten daadwerkelijk op de plaats en in de tijd bent die deze ervaring teweeg brengt of dat je alles met je voorstellingsvermogen of vanuit je herinneringen oproept.

De ervaring met alle bijbehorende gevoelens, beelden, gedachten, sensaties, heb je al een keer meegemaakt en zijn niet alleen als gedachtenherinnering in je hersenen opgeslagen, maar ook als gevoelsherinnering in je lichaam en emoties. Hierdoor kun je dus, door met je voorstellingsvermogen terug te gaan naar een eerdere ervaring, weer in dezelfde zijnstoestand terecht komen als op het moment van de oorspronkelijke ervaring.

Dat is precies waar we bij het maken van een anker gebruik van maken.

Wat is een anker precies?

Een anker is een hulpmiddel, veel gebruikt bij coaching, hypnotherapie en NLP (neuro linguïstisch programmeren), om fijne, nuttige en helpende gevoelens, kwaliteiten of vaardigheden op ieder door jou gewenst moment oproepbaar en inzetbaar te maken.

Een anker bestaat uit een koppeling tussen een trigger en een gewenste zijnstoestand. Zodra het anker getriggerd wordt, komt de gewenste ervaring, het gevoel of de zijnstoestand naar voren zodat het beschikbaar voor je wordt.

Ik maak er in mijn praktijk zowel voor mezelf als voor mijn cliënten veel gebruik van. Ondanks dat ik weet wat het kan doen, ben ik iedere keer weer blij verrast van de krachtige werking van een goed aangelegd anker.

Waar kun je een anker voor gebruiken?

Je kunt een anker bijvoorbeeld gebruiken om je vaker fijn of ontspannen te voelen, om bewust tot rust te komen. Het nut daarvan heb ik onder het eerste kopje al beschreven.

Er zijn heel veel manieren te bedenken waarop je dit in kunt zetten. Hieronder een paar suggesties:

  • als aanvulling op jouw ochtend- of avondmeditatie
  • om vanuit ontspanning gemakkelijker in slaap te kunnen vallen
  • midden in een drukke periode om gedurende de dag eilandjes van rust voor jezelf te creëren
  • om uit dat vrije half uurtje nog meer ontspanning te halen
  • om uit een vervelende stemming te komen

Een anker kun je ook gebruiken om andere vaardigheden nog verder te verbeteren of te versterken. Te denken valt aan:

  • sneller leren door betere concentratie, meer focus en contact met je motivatie
  • sneller iets onder de knie krijgen door meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen
  • beter beslissingen kunnen nemen door beter contact met je gevoel en meer overzicht
  • sneller en betere ideeën kunnen genereren door beter contact met je creativiteit en intuïtie

Daarnaast is zo’n anker bij uitstek geschikt om in te zetten op momenten en in situaties die lastig voor je zijn en waarin je bijvoorbeeld over wat meer zelfvertrouwen, focus, lef of daadkracht zou willen beschikken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • bij een rij-examen
  • in een sollicitatiegesprek
  • voor een spreekbeurt of presentatie
  • als je voor de eerste keer iets nieuws gaat doen
  • bij het ontmoeten van nieuwe mensen
  • voor een lastig gesprek
  • om kalm te kunnen blijven in een meningsverschil

Een anker maken, hoe doe je dat?

Ankers worden regelmatig automatisch gelegd zonder dat je er iets voor doet. Waarschijnlijk ken je de ervaring wel dat je bij het horen van “jullie liedje” van je eerste liefde, automatisch terug gevoerd wordt naar de herinneringen en gevoelens van die tijd. Of zoals de geur van appeltaart je terug kan voeren naar de keuken van je oma. Het gaat verder dan een associatie omdat bij een anker het gevoelsaspect sterker meespeelt.

Voor het bewust aanmaken, het leggen van een anker, wordt vaak een herinnering aan een eerdere ervaring gebruikt waarin je het gewenste gevoel, gedrag of de zijnstoestand eerder hebt ervaren of gedaan. De gewenste toestand wordt dan gekoppeld aan een bewust gekozen trigger. Zo’n trigger kan bestaan uit b.v. een woord, een beeld, een handeling of voorwerp. Steeds als je de trigger inzet, zal het eraan gekoppelde gevoel, de vaardigheid of de zijnstoestand ook naar voren komen.

Je kunt ook een anker aanleggen op het moment van de fijne of krachtige ervaring zelf. Door dit bewust te doen in het moment van de fijne ervaring, kun je jouw anker nog krachtiger maken. Je zit dan midden in de situatie en kunt nog bewuster focussen op alle onderdelen van de situatie, die ervoor zorgen dat het zo goed, fijn of krachtig voelt.

Dat maakt het vooruitzicht op vakantie of andere fijne ervaringen zo waardevol. Je kunt vooraf besluiten om van jouw fijnste ervaringen een anker voor jezelf te maken. Op het moment dat jij je dan optimaal voelt, kun je heel bewust je anker aanleggen.

Voorbeelden van mogelijke triggers:

  • het je voorstellen van een symbool of beeld
  • het van binnen uitspreken van een woord of zin
  • het doen van een handeling zoals het op elkaar duwen van een duim en wijsvinger, het maken van een vuist, het met je aandacht gaan naar en voelen van een bepaald lichaamsdeel
  • het zorgen voor een voorwerp of foto wat de ervaring voor je symboliseert en je vast kunt pakken

Stappenplan om zelf een anker te maken

Wil je zelf een keer aan de slag met het maken van een anker en ervaren wat een anker voor je kan doen? Hieronder vind je een stappenplan om jouw eigen anker te maken.

1. Voorbereiding

Beslis eerst wat je van je ervaring precies wilt ankeren en waarvoor je het anker wilt gaan gebruiken:

  • een specifiek anker voor algemeen gebruik voor b.v. rust en ontspanning of zelfvertrouwen
  • een anker voor in specifieke situaties
  • een algemeen anker om álle good-vibes van dat moment terug oproepbaar te kunnen maken

Beslis dan of je dit a.d.h.v. een ervaring uit je herinneringen gaat aanleggen en welke herinnering precies of m.b.v. een toekomstige ervaring.

Voor jouw anker voor specifieke situaties ga je eerst na wat je in zo’n situaties precies nodig hebt om de situatie beter aan te kunnen. Ook of dit 1 of meerdere eigenschappen zijn. Dan ga je vervolgens op zoek naar één of meer herinneringen waarin je over die gevoelens en eigenschappen beschikte.

Zorg er voordat je daadwerkelijk van start gaat eerst voor dat je zo ontspannen mogelijk bent en je helemaal op het maken van je anker kunt concentreren. Even geen gedachtes aan to-do-lijstjes of andere aandacht vragende dingen. Schrijf alles desnoods op zodat je er even niet meer aan hoeft te denken. Gebruik eventueel een ontspanningsoefening zoals beschreven in dit artikel.

2. Algemeen stappenplan vanuit een herinnering

  • Als je zo ontspannen mogelijk bent kruip je met je volledige aandacht en voorstellingsvermogen in je herinnering. In het begin kan het even duren voordat je erin komt. Het kan helpen om de film van gebeurtenissen voorafgaand aan de ervaring zelf ook langs te lopen zodat je jouw hersenen de kans geeft om steeds meer “herinnerings-opslag-laatjes” te openen.
  • Plaats jezelf volledig in het moment van de herinnering alsof je daar nú weer helemaal en volledig bent. Neem als het enigszins kan dezelfde houding aan als je toen had en laat jezelf in je lichaam van toen landen. Dus kijk in je voorstellingsvermogen niet naar jezelf maar vanuit jezelf. Probeer zoveel mogelijk details in die ervaring naar voren te halen. Maak de ervaring zo intens mogelijk door al je zintuigen open te zetten en na te lopen. Gebruik de vragenlijst onder punt 5 daarvoor.
  • Word je bewust van hoe je je hierbij voelt, hoe je lichaam voelt en welke emoties je hebt.
  • Maak de ervaring van hoe je je hier voelt en alles wat ervoor zorgt dat je je hier en nu zo voelt zo groot mogelijk door er helemaal in te kruipen. Je kunt je hierbij ook voorstellen dat je door het inademen van de kleuren en de lucht, je de ervaring helemaal via je longen en je bloed tot in alle cellen van je lichaam laat doordringen.
  • Koppel als het gevoel zo groot mogelijk is, dit gevoel een paar seconden heel bewust en intens aan een zelf gekozen trigger door tegelijkertijd te voelen en te ervaren wat er is en het doen/zien/zeggen/voelen in jezelf van de trigger.
  • Stap even uit de ervaring door je ogen open te doen, van houding te veranderen, bijvoorbeeld uit je stoel op te staan en even wat te bewegen, je handen los te schudden.
  • Ga terug in de stoel zitten of in de houding die je had en herhaal het oproepen van je beleving en het koppelen ervan aan jouw tri
  • Test je anker door weer even uit de ervaring te stappen en daarna de trigger in te zetten.
  • Ga voor jezelf na wat je van binnen voelt.
  • Herhaal indien nodig het koppelen van de beleving aan de trigger.
  • Herhaal je anker zeker de eerste dagen regelmatig zodat het een steeds krachtigere koppeling wordt.

3. Stappenplan vanuit een huidige ervaring

Voor het ankeren vanuit een huidige ervaring kun je de voorbereiding over het teruggaan in je herinnering overslaan. Het is wel zinvol om je gedachten eerst zoveel mogelijk leeg te maken. Ook hiervoor kun je één van de hier beschreven oefeningen gebruiken.

  • Plaats jezelf dan volledig in het moment door al je zintuigen in te zetten om de ervaring volledig tot je door te laten dringen. Je kunt hiervoor ook het lijstje van vragen hieronder gebruiken.
  • Vervolgens koppel, versterk en test je het anker zoals beschreven bij het anker vanuit herinnering.

4. Aanvulling op anker voor een specifieke situatie

Als je meerdere eigenschappen nodig hebt om een situatie aan te kunnen, kun je er ook voor kiezen om een stapelanker te maken. Je koppelt dan meerdere eigenschappen aan dezelfde trigger zodat bij het inzetten van de trigger, alle geankerde zijnstoestanden of eigenschappen naar voren komen.

Je kunt na het leggen van het anker, je anker extra testen door je een toekomstige situatie voor te stellen waarin je dit anker met de bijbehorende zijnstoestand inzet. Ga voor jezelf na wat er dan anders is en of je daar tevreden mee bent. Voeg eventueel nog andere eigenschappen of zijnstoestanden toe.

5. Jezelf in het moment plaatsen

Hieronder volgt een lijstje van vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden om zoveel mogelijk belangrijke details uit de ervaring in je herinnering of het huidige moment te halen en jezelf zoveel mogelijk midden in de ervaring te plaatsen. Er zijn nog veel meer vragen mogelijk. Wees creatief en laat je ook door je eigen ervaringen en herinneringen leiden:

  • Waar ben je? Welk land, welke plek? Waar op die plek bevind jij je precies?
  • Sta, zit of lig je er? Kruip in je lichaam in dat moment. Wat kun je aan jezelf gewaarworden?
  • Kijk naar je voeten, handen, kleding. Wat voor schoeisel, kleding, sierraden?
  • Welke houding heb je precies? Hoe voelt je lichaam daar?
  • Wat is er onder, naast, voor, achter, boven je?
  • Ben je binnen of buiten?
  • Wat voor weer is het als je buiten bent?
  • Welke weersinvloeden kun je allemaal voelen, zien, horen?
  • Ben je er alleen of zijn er andere mensen, dieren, vegetatie?
  • Wat is er allemaal te zien vlakbij je, rondom je en verder weg van je?
  • Welke kleuren zie je? Waar komt het licht vandaan?
  • Wat is het prettigste om naar te kijken?
  • Wat maakt dat het prettig is om daarnaar te kijken?
  • Wat is er allemaal te horen op die plek? Waar komt het geluid vandaan?
  • Hoe klinkt het geluid precies? Dichtbij, ver weg, zacht, hard, schel, prettig, harmonisch etc.?
  • Heeft de plek nog bepaalde geuren? Hoe ruikt dat precies? Wat is daar het prettigste aan?
  • Heb je bepaalde smaak sensaties? Welke precies? Wat is daar prettig aan?
  • Doe je iets specifieks op deze plek? Zo ja, wat doe je precies?
  • Hoe voel je je bij dit alles? En wat voel je nog meer?
  • Waar in je lichaam voel je dat het meeste? Hoe voelt dat precies?
  • Wat van deze plek, jouw houding, jouw handelingen etc. zorgt m.n. voor dat gevoel?
  • Welke trigger past voor jou het beste om deze ervaring terug op te kunnen halen?
  • Is er een detail van deze plek of een symbool wat je meteen aan deze plek en het gevoel kan doen denken?

Jouw anker laten groeien tot een krachtige en zelf-genezende tool.

Net zoals met elke nieuwe vaardigheid, kun je ook de resultaten van het inzetten van jouw anker door oefening en herhaling versterken en steeds krachtiger maken.

Door regelmatig jouw anker uit te gooien, zullen de neurale paden waarlangs de trigger en het oproepen van de ervaring lopen, steeds sterker worden en sneller de gewenste toestand oproepen.
Je kunt daarnaast je anker versterken door vergelijkbare ervaringen eraan toe te voegen zodat het een mega cocktail wordt.

Een verdere mogelijkheid is dat je voorafgaand aan een lastige situatie waarin je jouw anker in wilt zetten, voor jezelf visualiseert dat je de situatie met de kracht van het anker instapt. Hoe je met het anker geactiveerd je naar de situatie begeeft en daarna de situatie instap, gebruik makend van al het goede van je anker. Door aan het anker een positieve toekomst visualisatie te koppelen, maak je de werking nog krachtiger omdat je jouw brein het pad van daadwerkelijk inzetten al een keer hebt laten lopen.

Mocht je merken dat je je anker een tijdje niet gebruikt hebt en de kracht ervan af is genomen, kun je hem gewoon opnieuw aanleggen door opnieuw in de ervaringen van je herinnering te stappen of nieuwe ervaringen te ankeren.

En nu zelf ankeren!

Ik hoop dat je deze zomer van allerlei heerlijke ervaringen kunt genieten en je geïnspireerd voelt om ergens een moment te gebruiken om een heerlijk en krachtig anker voor jezelf te maken.

Heel veel succes!

En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar je ervaringen ermee.

 Stel hieronder gerust je vragen of laat me je bevindingen weten!