Gratis meditaties, visualisaties en affirmaties

 

Gun jezelf een moment van rust, opladen en tot jezelf komen

Lees dit voordat je begint!

Zeker als je voor het eerst begint met mediteren of visualiseren is het belangrijk dat je de juiste omstandigheden voor jezelf creëert om goed te kunnen mediteren. Zorg er gedurende de meditatie in ieder geval voor dat je even niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon op stil of beter nog uit.

Draag comfortabele kleding die nergens knelt. Dit is belangrijk omdat je enige tijd in dezelfde houding blijft zitten of liggen. En leg een dekentje in de buurt voor als je het koud krijgt. Door het stil zitten koel je makkelijk af.

Zoek een fijne plek in huis en brand als je dat prettig vindt wat wierook of etherische olie. Dit kan helpen om je beter te kunnen concentreren of ontspannen.

Je kunt het beste zittend op een stoel, meditatiekussen of meditatiebankje mediteren. Dat zorgt ervoor dat je “aanwezig” blijft en niet in slaap valt. Houd je rug daarbij recht en je voeten plat op de grond of je benen in kleermakerszit of onder je bankje gevouwen.

Leg je handen zoals je dat zelf het prettigste vindt. Zorg er in ieder geval voor dat je je armen, handen en schouders kunt ontspannen. Als je op een stoel zit kun je ze losjes op schoot leggen of als een kommetje bij je onderbuik houden. Als je op een meditatiekussen zit kun je je handen elk op een been leggen of ook als een kommetje bij je onderbuik houden.

Er zijn natuurlijk ook meditaties die prima liggend gedaan kunnen worden. Met name de ontspannende meditaties zoals de bodyscan, maar ook geleide visualisaties zijn prettig om liggend te ondergaan.

Let op: als je bekend bent met psychotische klachten, check dan eerst bij je behandelaar of deze oefeningen geschikt voor je zijn. 

Waarom mediteren?

Mensen mediteren om diverse redenen en op verschillende manieren. Er zijn veel verschillende meditatievormen die allemaal hun eigen specifieke doel en uitwerking hebben.

Grofweg kun je de verschillende vormen onderverdelen in concentratiemeditaties, inzichtmeditaties, ontspannende en doelgerichte meditaties. Natuurlijk bestaan er ook mengvormen.

Van meditatie is het alom bekend dat het goed voor je is. Het is gelukkig steeds meer ingeburgerd geraakt om te mediteren.

Mindfulness is zo’n bekende meditatievorm die inmiddels zelfs een belangrijk onderdeel van een aantal herstelprogramma’s binnen de reguliere gezondheidszorg geworden is.

Er is ondertussen ook veel wetenschappelijk onderzoek naar het effect van meditatie gedaan en er zijn veel bewezen voordelen van bekend.

Een aantal van de belangrijkste gezondheidsvoordelen waarom ik meditatietechnieken inzet zijn:

  • het brengt je in contact met je kern
  • het verbetert je emotionele balans
  • het verlicht en voorkomt spanning en stress
  • het bevordert een goede nachtrust
  • het vermindert en voorkomt depressieve klachten
  • het vermindert piekeren en angstklachten
  • het bevordert je immuunsysteem en zelfgenezend vermogen
  • het zorgt voor betere focus, concentratie en helderheid
  • het helpt innerlijke krachten en hulpbronnen aan te boren
  • het vergroot je creativiteit en blijdschap
  • het vergroot je eigenwaarde en zelfvertrouwen

Met deze grondingsmeditatie ga je stevig in jezelf en daarmee stevig voor jezelf staan. De meditatie helpt je tegelijkertijd om uit je hoofd te komen door de teveel in je hoofd en op je denken gerichte aandacht los te laten. Dat doe je door met je aandacht en in je gevoel af te dalen in je lijf tot helemaal naar je benen en voeten en deze met behulp van de aantrekkingskracht van de aarde stevig in de grond verankeren. 

Met de Innerlijk Licht visualisatie verbind je je met jouw innerlijke licht waar jouw diepste kern, jouw ware zelf uit bestaat. Je wordt uitgenodigd om jezelf met dat licht op te vullen, te laten helen, je erdoor te laten leiden en jouw mooie en unieke licht de wereld in te laten schijnen. 

Deze hypno-visualisatie helpt je om jouw lichaam en zenuwstelsel optimaal te ontspannen door via verschillende zenuwpunten in jouw lichaam de opgestapelde spanning bewust te ontladen. Dit is heilzaam voor jouw algehele gezondheid. 

Met de Adempauze meditatie creëer je via je ademhaling een moment van rust en ruimte voor jezelf als een soort mini-vakantie van alle eventuele drukte in je hoofd en drukte in je lijf.

Bij deze langere versie van de adempauze is er een langere “stilte” ingelast om extra bij tot rust te komen.

De meditatie hieronder begeleidt je naar een diepe ontspanning en activeert het zelfhelende vermogen van jouw lichaam wat zowel een preventieve werking voor jouw gezondheid heeft als ondersteuning biedt bij elk helingsproces.

Met de Innerlijke Plek visualisatie krijg je via je onderbewuste toegang tot jouw innerlijke krachtplek. Tegelijkertijd maak je hiermee een krachtig anker om op elk gewenst moment de kwaliteiten van jouw krachtplek tot je beschikking te hebben om je in je dagelijkse leven te ondersteunen en kracht te geven.

Vaak zijn we heel goed in het geven maar minder goed in het ontvangen. Deze visualisatie nodigt je op een zachte manier uit om je ervoor open te stellen om te kunnen gaan ontvangen.

De Korte Bodyscan brengt je in contact met je lichaam. Dat is zowel helpend om uit je hoofd te komen en dus snel meer rust te ervaren als ook om door een verbeterd contact met je lichaam sneller door te hebben als er sprake is van overbelasting of teveel spanning of stress.

Piekeren en een onrustig hoofd is een heel veel voorkomende klacht waar veel mensen mee kampen. We leren helaas “nog” niet op school hoe we onze angst- en piekergedachtes kunnen stoppen. Deze korte visualisatie biedt je een manier om snel wat meer rust in je hoofd te ervaren.

Ons lichaam doet zoveel goeds en liefdevols voor ons, maar vaak nemen we het maar voor lief, of erger nog, beulen we het af of mopperen we erop. Kun je nagaan wat het voor ons kan doen als we er liefdevol mee omgaan?! Hoogste tijd dus voor meer liefde voor jouw lichaam. Deze affirmatie helpt je daarbij.

De Reconnect met Jezelf meditatie helpt je om in verbinding te komen met de verschillende delen in jou. Op die manier ben je beter in staat om te voelen hoe het met je gaat en wat je werkelijk nodig hebt.

Je ochtend op een bewuste manier en vanuit een liefdevolle houding beginnen kan een wereld van verschil maken voor hoe jouw dag verloopt en hoe jij jouw dag beleeft. Zet met behulp van deze audio bewust jouw intentie voor de dag die voor je ligt en ontdek wat dit voor je kan doen.