Iedereen heeft het steeds drukker. Toenemende werkdruk en een overload aan informatie komen dagelijks op ons af. Rust en ontspanning worden een kostbaar goedje. Ontdek hier hoe je jouw dagelijkse routine eenvoudig van meer relax- en bijtankmomentjes kunt voorzien.

Druk, druk, druk…

Ik weet niet hoe het bij jou is maar meer rust en ontspanning staan standaard op mijn wensenlijstje. Altijd maar druk, druk, druk met van alles en nog wat, zeker als startend ondernemer.

Op het moment van schrijven ben ik druk bezig met het ontwerpen en maken van mijn nieuwe website, het ontwikkelen van nieuwe diensten voor mijn praktijk en het schrijven van programma’s daarvoor. Daarnaast ben ik de groepsruimte aan het opknappen en werk ik nog 28 uur per week voor de GGZ. Tussen alle bedrijven door probeer ik m’n marketingkennis op te vijzelen. Natuurlijk wil ik ook mijn sociale contacten onderhouden en heb ik net als iedereen steeds terugkerende huishoudelijke klusjes te doen.

Pfff…. we zijn nog maar net 3 weken van start met 2017 en ik moet mezelf er nu alweer aan herinneren dat ik voor meer rust en ontspanning zou zorgen. Ook sluipen er langzaamaan weer steeds meer ongezonde gewoontes in zoals niet of te gehaast ontbijten, veel koffie drinken, te weinig bewegen en te weinig slapen.

Is dit herkenbaar?

Daarnaast heb ik ook nog zo’n stemmetje dat zegt dat ik als ontspanningstherapeut toch beter zou moeten weten. Hoogste tijd voor actie dus!  

Doen door stil te staan

Deze afbeelding kwam ik een tijdje geleden tegen.

Het inspireerde me om eens stil te staan bij de keuzes die ik dagelijks maak over mijn tijdsinvulling.

Of beter gezegd, van het juist niet meer bewust maken van keuzes waardoor ik verstrikt raak in de dagelijkse sleur van wat er allemaal “moet” en vergeet stil te staan bij wat ik eigenlijk nodig heb.

Voor het vervolg van het jaar heb ik dan ook een Happy&Relax-lijstje gemaakt. Hoe ik dat gedaan heb wil ik graag met je delen zodat jij er hopelijk ook iets aan hebt.

Zelf een Happy&Relax-lijstje maken

Een Happy&Relax-lijstje is een opsomming van een aantal kleine dingen waar je blij van wordt, die je fijn vindt, die goed voor je zijn, waar je je aan op kunt laden.

Verder geeft het een beschrijving van een aantal kleine en toch heel belangrijke dingen die je kunt doen om je gedurende de dag vaker happy en relaxed te voelen.

En niet minder belangrijk: een aantal dingen die je kunt laten omdat ze je onnodig energie kosten of stress bezorgen.

Het lijstje kun je bijvoorbeeld in je portemonnee stoppen, op je spiegel plakken of op een prominente plek in je agenda doen zodat je er dagelijks aan herinnerd wordt of erop kunt spieken als dat nodig is.

Neem je dagelijkse routine eens goed onder de loep en ontdek hoe ook jij daar helpende veranderingen in aan kunt brengen! Het volgende stappenplan kan je daarbij helpen.

Stappenplan voor meer rust:

1. Plan bewust tijd in om je dagelijkse routine te onderzoeken

Met een kwartiertje kom je al een heel eind. En je investering in tijd zal zich ruimschoots terugbetalen. Neem jouw behoefte aan rust en ontspanning serieus. Het is een belangrijk signaal vanuit jezelf dat vraagt om de nodige aandacht. Aandacht voor jezelf zorgt ervoor dat je beter kunt voelen wat er speelt en af kunt stemmen op wat je werkelijk nodig hebt.

2. Stel jezelf de juiste vragen

Pak pen en papier en zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden. Laat al het andere even voor wat het is en focus je alleen op jezelf. Stel jezelf vervolgens de volgende vragen:

  • Hoe ziet mijn dag er van uur tot uur uit?
  • Welke momenten geven me extra energie? Waar zit ‘m dat precies in?
  • Welke momenten kosten me onnodig veel energie? Waar zit ‘m dat precies in?
  • Waar heb ik behoefte aan? Welke behoefte zit er onder mijn behoefte? Wat wil ik daarmee bereiken?
  • Waar word ik blij van? Wat ontspant me? Wat laadt me op?

3. Houd de touwtjes in handen

Zorg ervoor dat je vooral onderzoekt wat je zelf kunt doen. Op die manier houd je de touwtjes in handen en heb jij de controle over jouw rustmomenten.

Natuurlijk kan het fijn en waardevol zijn om bijvoorbeeld even te kunnen lachen met je collega. Als je je voor jouw ontspanning echter alleen maar afhankelijk maakt van anderen, blijft het onvoorspelbaar wanneer jij jouw moment kunt pakken.

Zorg er dus voor dat minstens 75% van de punten op jouw lijstje dingen zijn die je zelf kunt doen.

4. Kijk naar de mogelijkheid van kleine dingen

  • Wat zou iets kleins kunnen zijn wat ik kan doen waar ik dat al mee zou kunnen bereiken?

Wees je ervan bewust dat de kleinste, positieve verandering al een groot verschil kan maken. Als je geen zeeën van tijd over hebt buiten je normale dagelijkse routine, weet dan dat 5 minuten ontspanning, bewust ademen, buiten zijn, wandelen, het lezen van je favoriete quotes, muziek, uitbundig gek dansen of andere “happy-tijd” al een wereld van verschil kunnen maken.

Zo kun je bijvoorbeeld ’s avonds in 5 minuten alvast de spullen voor een gezond ontbijtje klaar zetten. Die tijd kun je ’s avonds vaak makkelijker missen dan ’s morgens. Op die manier kun je ’s morgens, zonder gehaast, iets goeds voor jezelf doen waar je de rest van de dag profijt van hebt. Deze staat in ieder geval op mijn lijstje!

Een andere die op mijn lijstje staat is om een aantal zakjes van mijn favoriete thee mee naar m’n werk te nemen. Op die manier drink ik iets wat ik écht lekker vind en me een vertrouwd en daarmee ontspannen gevoel geeft. Daarnaast zorgt het ervoor dat ik minder koffie drink.

Eéntje waar ik erg veel aan heb is om ’s morgens thuis of in de auto kort de werkdag die voor me ligt voor de geest te halen en me voor te stellen hoe ik daar ontspannen doorheen beweeg. Ik merk een groot verschil tussen dagen waarop ik dat doe en dagen waarop ik dat vergeet te doen.

Een laatste voorbeeld van mijn lijstje is om gedurende mijn werkdag een aantal keer een minuut te stoppen met alles, bewust te voelen hoe ik zit, sta of loop en rustig en bewust diep in- en uit te ademen. Zo is er een draaideur op ons werk waar je niet snel doorheen kunt lopen. Elke keer als ik door de draaideur loop, voel ik even bewust m’n voeten op de grond en adem ik wat dieper en trager.

5. Laat weg wat niets oplevert

  • Wat zou iets kleins kunnen zijn wat ik kan laten waar ik dat al mee zou kunnen bereiken?

Ga bij je huidige dagelijkse acties eens na wat het toevoegt. Kijk daarbij verder dan wat het je in eerste instantie lijkt te brengen. Wat is het effect na 5 minuten, een uur, een halve dag?

Draagt het niets bij terwijl het wel veel energie kost, skip het dan uit je routine. Let daarbij in het bijzonder op “quick-fixes” die over het algemeen eerst lijken te helpen maar uiteindelijk geen positief effect hebben.

Zo kan snoepen van snelle suikers je eerst een goed gevoel geven, terwijl je naderhand last krijgt van de bekende suikerdip. Te veel koffie drinken is er ook zo één die op mijn lijstje staat. Na een bepaald quotem koffie, raak ik meer gestresst dan gefocust. Door me hier bewust van te zijn kan ik dit dus voorkomen.

Ook kan stoom afblazen door je hart te luchten je even opluchten. Als dit echter verzandt in klagen en je je daarbij niet richt op wat je wél wilt bereiken, kunnen jij en je gesprekspartner in een negatieve denkspiraal belanden die je de rest van de dag met je meedraagt.

Een ander voorbeeld van een “weglater” die op mijn lijstje staat is facebook checken voor het slapen. Ongemerkt blijf ik gemakkelijk langer hangen dan ik wil en verspil ik kostbare slaaptijd.

6. Volg wat je gevoel en intuïtie je ingeven

Jij bent jouw eigen expert en niets is raar of gek. Laat je niet leiden door ongeschreven sociale regels waaraan je probeert te voldoen en waarmee je jezelf te kort zou doen. Zolang je anderen of jezelf niet schaadt en het in te passen is in je routine zou ik zeggen “Go for it!”.

Als bijvoorbeeld al jouw collega’s hun pauze op dezelfde manier invullen, wil dat niet zeggen dat jij dat ook zo moet doen. Misschien wil jij je pauze wel in je eentje, buiten of in stilte doorbrengen.

7. Verander 1 ding tegelijk voor een grotere kans van slagen

Je routine veranderen is iets wat tijd en volharding vraagt. Verander daarom 1 ding tegelijk voor een betere kans van slagen.

Kies een verandering uit waar je veel aan denkt te hebben en hou dat een paar dagen vol. Als je merkt dat je er baat van hebt zal dat je stimuleren om het te blijven doen.

Zodra je merkt dat het je gemakkelijk lukt, voeg je de volgende verandering aan je routine toe.

Heel veel succes met jouw Happy&Relax-lijstje!

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee.
Wat zijn jouw top 3 Happy&Relax punten?

Volgende keer:

1-, 2-, en 3-minuten-oefeningen voor directe ontspanning