Home » Blog » Stappenplan » In 7 stappen terug in je kracht staan
In je kracht staan

In 7 stappen terug in je kracht staan

door | 13 jul, 2021 | Powertools, Stappenplan

Ken je dat? Normaal gesproken en als je goed in je vel zit lukt het je prima om voor jezelf te gaan staan. Maar in bepaalde terugkerende situaties of als het even wat minder lekker met je gaat lukt dat ineens een stuk minder goed. Hoe fijn zou ’t zijn als er een manier is waarmee je snel weer terug in kracht kunt komen? Stay tuned, in dit artikel laat ik je zien hoe.

Wat betekent in je kracht staan eigenlijk?

In je kracht staan betekent een scala aan verschillende dingen. Kort door de bocht betekent het stevig aan het roer staan van jouw eigen leven. Oftewel: kunnen doen wat je wilt, wat goed voor je is, wat bij je past en waar je energie van krijgt en blij van wordt.

En dat behelst weer allerlei eigenschappen zoals o.a. kunnen voelen wat er speelt, wat je wilt en nodig hebt, kunnen en durven kiezen voor jezelf, trouw zijn aan jezelf, je uit kunnen spreken als dat nodig is, prioriteiten en grenzen kunnen stellen, de balans weten te houden tussen geven en ontvangen, ontspannen en inspannen etc. Daar liggen vervolgens weer andere eigenschappen onder zoals o.a. eigenwaarde, zelfacceptatie, zelfcompassie, innerlijke rust of vrede, zelfbepaling en zelfliefde.

Daarnaast wil in je kracht staan niet zeggen dat dit ook altijd werkelijk met kracht gepaard moet gaan. Je kunt ook op een zachte manier in je kracht staan. Door bijvoorbeeld je zachtere kanten er te laten zijn, terwijl je misschien in een setting bent waarin dat niet zo gebruikelijk is. Of bewust een tandje minder doen als je vermoeidheid of pijn voelt i.p.v. nog even doorpakken. En dan het liefst zonder je er schuldig over te voelen. Ook daar schuilt kracht in.

Wat kan je uit je kracht brengen?

Je kunt door verschillende oorzaken uit je kracht raken.

Het kan namelijk zijn dat je tijdelijk uit je kracht bent geraakt door onverwachte omstandigheden die je even doen wankelen totdat je jouw evenwicht weer gevonden hebt.

Er kan ook sprake zijn van langdurige overbelasting waardoor je energiereserves op zijn geraakt en het lastiger is geworden om stevig te staan voor jezelf.

En daarnaast kunnen er ook dieper liggende oorzaken aan ten grondslag liggen zoals al langer bestaande denk-, voel- of gedragsgewoonten. Die kunnen er bijvoorbeeld zijn in de vorm van belemmerende overtuigingen en patronen die je ooit in je vroege levensjaren hebt opgedaan zoals: ik heb toch altijd pech, wie zit er nou op mij te wachten, de ander weet/kan het toch beter dan ik, ik stel niet veel voor, ik doe er niet echt toe, ik kan me beter gedeisd houden, de ander gaat voor, etc. 

De vraag bij dit alles: Hoe kom je terug in je eigen kracht?

Daar zijn meerdere manieren voor, deels afhankelijk van waardoor en hoe je uit je kracht bent geraakt.

Zo kun je bijvoorbeeld werken aan je eigenwaarde, je zelfacceptatie, het beter voor jezelf opkomen, het stellen van grenzen, het je durven uitspreken, het veranderen van je omstandigheden, het beter voor jezelf zorgen of het anders durven zijn.

Maar ja, dat vraagt soms ook wel enige tijd, oefening en doorzettingsvermogen. Vaak leer je dat met kleine stapjes en met vallen en opstaan.

Maar gelukkig zijn er ook snellere manieren om terug in je krachtige zelf te komen. En daar is het 7-stappenplan dat ik hieronder met je ga delen er één van.

Het 7 stappen plan

Dit stappenplan is een afgeleide van een oefening waar ik in m’n praktijk mee werk. Mensen zijn vaak verrast van de verandering en verschuiving die ze hierbij in zichzelf waarnemen.

Dit stappenplan werkt vooral goed als er terugkerende of specifieke situaties zijn waarbij jij ineens niet meer zo goed op de door jou gewenste manier kunt zijn of reageren. Alsof iets anders in jou het overneemt, ook al had je van te voren nog zo bedacht om het dit keer anders te doen.

Met dit stappenplan onderzoek je i.e.i. wat er precies aan de hand is om vervolgens na te gaan wat je dan nodig hebt. Daarna word je op een bijzondere manier uitgenodigd om toegang te krijgen tot datgene wat je nodig hebt. En ten slotte instrueer je je onderbewuste om de eerstvolgende keer de situatie op de door jou gewenste manier aan te gaan.

1: Kies een terugkerend moment waarin je niet in je kracht staat.

Ga voor jezelf na wat nu van die typerende momenten zijn waarin het je niet lukt om in je kracht te staan. Waarin je dus niet vanuit zelfvertrouwen, zelfcompassie, innerlijke rust, geduld of wat dan ook kunt zijn en/of reageren.

2: Wat gebeurt daar precies met je en vooral wat gebeurt er in je?

Achterhaal wat er precies in zo’n situatie gebeurt en ook wat er van binnen bij jou gebeurt.

Wat gebeurt er precies?: Waar gebeurt het? In welke setting gebeurt het? Wie of wat is erbij betrokken? Wat doen de betrokkenen precies? En wat van dat alles triggert jou in het niet meer in je kracht staan?

Wat gebeurt er bij jou van binnen?: Hoe voelt het als je niet in je kracht staat? Waaraan herken je het? Wat denk en geloof je dan over jezelf, de ander, de situatie, de wereld? Welke niet helpende en/of zelf saboterende denk-, gevoels- of reactiepatronen zet je dan?

3: Wat is je allereerste ervaring hiermee?

Word je bewust van wanneer dit eerder in je leven voorkwam. Misschien in een andere setting, maar met dezelfde reactiepatronen. Waar is dit begonnen? Ga zo ver mogelijk terug in je herinnering. Laat het antwoord uit je binnenste omhoog komen door associatief de tijdlijn je verleden in te volgen a.d.h.v. deze gevoelens en gedachten. Vraag jezelf steeds af: was dit de eerste keer of kende ik dit gevoel toen al?

4: Wat ontbrak er toen waardoor je niet in je kracht kon staan?

Ga met je huidige, volwassen wijsheid na wat jouw jongere ik toen van binnenuit nodig had om beter met de situatie om te kunnen gaan. Welke interne kwaliteit is het die er daar ontbrak?  Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan overzicht, zelfvertrouwen, zelfliefde, moed, kennis of wijsheid, inzicht, innerlijke rust, daadkracht, relativeringsvermogen, humor, vertrouwen, geduld etc. Doe dit vanuit compassie en vanuit de wetenschap dat je jongere ik het beste deed wat toen lukte en dat je jongere ik misschien sommige dingen nooit aangeleerd gekregen heeft of daar de kans niet toe had.

5: Welk symbool past er bij die kwaliteit?

Als je de interne kwaliteit of eigenschap achterhaald hebt, vraag jezelf dan af welk symbool daar voor jou bij hoort. Wat representeert deze kwaliteit of eigenschap het beste? Wat is het eerste wat er in je opkomt als je aan deze eigenschap denkt?

6: Verbind je met het symbool en waar het voor staat.

Concentreer je dan met je volledige aandacht op dat symbool en waar het voor staat. Zie het voor je, voel het, wordt het als het ware. Voel de kracht die ervan uitgaat. Verbind je met de energie en eigenschappen van jouw symbool en leef je helemaal in. En voel dan vervolgens hoe het voelt om zo te zijn. Hoe voelt het dan in jou? Hoe is het dan in je hoofd, hoe zijn je gedachten, hoe voelt je lijf, welke lichaamshouding hoort daarbij, hoe voelt het in je borst, je hartstreek en in je buik? Welke gevoelens horen daarbij? En waar voel je de kracht van dit symbool met name?

7: Stap met dit gevoel en in je kracht in een toekomstige situatie

Als je je helemaal ingeleefd hebt, stel je dan een toekomstig moment voor waarop er zich weer zo’n situatie als in stap 1 voor kan doen. En stap er dan heel bewust met de energie, de kracht en het gevoel van jouw symbool in waardoor je dit keer wel in je kracht staat. Ervaar dan hoe de situatie anders voor je is. Wat is er dan anders in je denken, in je voelen en in je gedrag?

Mocht je merken dat er toch nog iets ontbreekt, zet dan opnieuw de stappen 4 t/m 7 voor aanvullende eigenschappen, tot je helemaal tevreden bent.

Jouw onderbewuste als bondgenoot

Als je daar tevreden mee bent: gefeliciteerd! Je hebt je onderbewuste laten ervaren hoe het anders kan en tegelijkertijd heb je fysiek gezien een neurologische verbinding gelegd zowel in je brein als in je zenuwstelsel en je gevoel. Op die manier heb je de weg geopend om het voortaan gemakkelijker zo te gaan ervaren en doen. Je onderbewuste, je zenuwstelsel en je lichaam hebben dit al eens ervaren en weten dat dit fijner voelt en willen vooral wat fijn en goed voor je is.  

Heel veel succes met dit stappenplan!

Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen hiermee. Laat het me hieronder weten!

Ook als je er nog vragen over hebt.

Wil je meer tools om in je kracht te komen?

Dan heb ik goed nieuws voor je. Op dit moment ben ik namelijk bezig met de ontwikkeling van de online cursus: Reconnect met je Krachtige Zelf. De verwachting is dat de cursus in het najaar van 2021 klaar zal zijn en beschikbaar zal komen voor een aantrekkelijke introductieprijs.

Wil je alvast meer weten?

Ik vind het heerlijk om al mijn kennis en ervaring te kunnen bundelen tot waardevolle artikelen en tools. Ik hoop je daarmee te inspireren tot een steeds liefdevollere relatie met jezelf.

Liefs Alexandra

Happy Reconnecting!

Gerelateerde artikelen

Korte meditaties voor directe ontspanning!

Korte meditaties voor directe ontspanning!

Heb je dringend behoefte aan rust en nieuwe energie maar heb je het te druk om het wat kalmer aan te doen? Of wil je gewoon iets goeds voor jezelf doen zonder er veel tijd aan kwijt te zijn? Ontdek hier hoe je al in 1, 2 of 3 minuten ontspanning kunt creëren en nieuwe energie kunt opdoen om weer verder te kunnen! Klik op de foto om verder te lezen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin