Voordat je begint…

Zeker als je voor het eerst begint met mediteren is het belangrijk dat je de juiste omstandigheden voor jezelf creëert om goed te kunnen mediteren. Zorg er gedurende de meditatie in ieder geval voor dat je even niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon op stil of beter nog uit.

Draag comfortabele kleding die nergens knelt. Dit is belangrijk omdat je enige tijd in dezelfde houding blijft zitten of liggen. En leg een dekentje in de buurt voor als je het koud krijgt. Door het stil zitten koel je gemakkelijk af.

Zoek een fijne plek in huis en brand als je dat prettig vindt wat wierook of etherische olie. Dit kan helpen om je beter te kunnen concentreren of ontspannen.

Je kunt het beste zittend op een stoel, meditatiekussen of meditatiebankje mediteren. Dat zorgt ervoor dat je “aanwezig” blijft en niet in slaap valt. Houd je rug daarbij recht en je voeten plat op de grond of je benen in kleermakerszit of onder je bankje gevouwen.

Leg je handen zoals je dat zelf het prettigste vindt. Zorg er in ieder geval voor dat je je armen, handen en schouders kunt ontspannen. Als je op een stoel zit kun je ze losjes op schoot leggen of als een kommetje bij je onderbuik houden. Als je op een meditatiekussen zit kun je je handen elk op een been leggen of ook als een kommetje bij je onderbuik houden.

Er zijn natuurlijk ook meditaties die prima liggend gedaan kunnen worden. Met name de ontspannende meditaties zoals de bodyscan, maar ook geleide visualisaties zijn prettig om liggend te ondergaan.

Waarom mediteren?

Mensen mediteren om diverse redenen en op verschillende manieren. Er zijn veel verschillende meditatievormen die allemaal hun eigen specifieke doel en uitwerking hebben.

Grofweg kun je de verschillende vormen onderverdelen in concentratiemeditaties, inzichtmeditaties en doelgerichte meditaties. Natuurlijk bestaan er ook mengvormen.

Van meditatie is het alom bekend dat het goed voor je is. Het is gelukkig steeds meer ingeburgerd geraakt om te mediteren.

Mindfulness is zo’n bekende meditatievorm die inmiddels zelfs een belangrijk onderdeel van een aantal herstelprogramma’s binnen de reguliere gezondheidszorg geworden is.

Er is ondertussen ook veel wetenschappelijk onderzoek naar het effect van meditatie gedaan en er zijn veel bewezen voordelen van bekend.

Een aantal van de belangrijkste gezondheidsvoordelen waarom ik meditatietechnieken inzet zijn:

  • het brengt je in contact met je kern
  • het verbetert je emotionele balans
  • het verlicht en voorkomt spanning en stress
  • het bevordert een goede nachtrust
  • het vermindert en voorkomt depressieve klachten
  • het vermindert piekeren en angstklachten
  • het bevordert je immuunsysteem en zelfgenezend vermogen
  • het zorgt voor betere focus, concentratie en helderheid
  • het helpt innerlijke krachten en hulpbronnen aan te boren
  • het vergroot je creativiteit en blijdschap
  • het vergroot je eigenwaarde en zelfvertrouwen